ÄNTLIGEN!!!!!!!! ägare av en IF

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

svenee
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 feb 2011 19:03

ÄNTLIGEN!!!!!!!! ägare av en IF

Inlägg av svenee »

Hej.
Nu har jag bestämt mig för en IF båt. En inombordare md1b disel. Färskvattenkyld. Förvarad inomhus sedan 1980. Knappt använd senaste 10 åren. Har dock vart sjösatt varje sommar. Väl omhändertagen inför övervintring varje år sedan 1980 av en marina i Västervik där hon finns. Nu undrar jag vad som finns att tänka på i samband med själva övertagandet? Regpapper. Försäkring ?? Dolda fels försäkring etc etc.
Mvh Sven-Erik
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: ÄNTLIGEN!!!!!!!! ägare av en IF

Inlägg av Vallan »

Grattis till ett bra båtval.

Jag är ingen expert i frågan, men här kommer mina tips.

1. Jag rekommenderar ett köpavtal från kryssarklubben och kvitton om något skulle strula. Det är ganska enkelt och framtaget av Sveriges främsta sjö-jurister.

2. Välj ett försäkringsbolag från annons eller test i båttidning eller likande, båten måste vara åtminstone ansvarsförsäkrad. Begär offert av flera försäkringsbolag och jämför villkoren. Jag har valt efter tips i båttidning och sedan till året efter begärt offerter och villkor.

3. När man köper en båt som ligger i vattnet har man inte mottagit leveransen förren man flyttat båten. DVS i samband med betalning osv ska man byta plats med båtgrannen eller någon annan plats som hamnkaptenen föreslår och låt helst en officiell representant (hamnkapten, styrelsemedlem eller liknande) från båtklubben flytta den andra båten (så slipper du allt ansvar för grannbåten). Flyttar man inte båten man köper är ursprungsägaren fortfarande ansvarig ägare av båten.

Jag känner inte till fler konstigheter med IF båten eller båtköps lagarna.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: ÄNTLIGEN!!!!!!!! ägare av en IF

Inlägg av johan swe-1870 »

Du har valt en bra båt. Lycka till!

Jag vet inte vad man ska tänka på vid köp. När jag köpte min för 20 år sen gjorde jag nog alla fel, men det gick hur fint som helst. Båten låg i vattnet, så jag kollade inte under. Jag provseglade inte, kollade bara segel genom att känna lite på dem, motorn provades inte. Jag lät den ligga flera veckor på säljarens plats, innan jag seglade hem den. Jag frågade inte efter bevis på att säljaren var ägare till båten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: ÄNTLIGEN!!!!!!!! ägare av en IF

Inlägg av maja »

Båtar registreras inte längre i Sverige, så sådana papper behövs inte fråga efter.

Ett mycket bra försäkringsbolag är Svenska Sjö. Förutom att det är billigt, konstar de aldrig om du har oturen att få en skada. Man måste vara med i en klubb ansluten till Sweglarförbundet eller båtunionen eller vara med i Kryssarklubben för att få försäkra. IF-båtförbundet är anslutet till Seglarförbundet, så det går utmärkt att vara medlem hos oss för denna saks skull, om du inte skulle vara medlem i någon annan organisation som fyller kraven.

Men det är bra att gå med i IF-båtförbundet ändå... Även om man inte kappseglar är väl förbuntet värt att stödja. För t.e.x om det inte skulle finnas något förbund, skulle även hemsidan och diskussionforumet knappast finnas... 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar