årsmodeller

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

perrunhammar
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 jul 2009 18:42

årsmodeller

Inlägg av perrunhammar »

Hej,

här kommer fler frågor från en som tänker köpa IF:

Jag undrar vilka väsentliga förbättringar som har följt med de respektive årsmodellerna. Jag har hela tiden varit på jakt efter en sen årsmodell för att få en så bra båt som möjligt, men tanken slår mig nu att en gammal båt, med lägre pris och gott skick på skrovet kanske kan uppdateras med en rulle tusenlappar i beredskap till att få de nyare båtarnas alla fördelar. Jag laborerar även med tanken på att investera i ny rigg.
Förutom riggen, som ju går att byta, vilka är de viktiga skillnaderna mellan säg en IF från slutet av sextiotalet och en från mitten av sjuttiotalet? Finns det skillnader som inte går att bygga om själv?

Vänligen
per
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: årsmodeller

Inlägg av maja »

Till en början är det värt att påpeka att alla årgångar av IF-båten är helt likvärdiga vad gäller kappsegling.

Den huvudsakliga förändringen skedde 1968. 1967 års modell saknar bl.a förlucka och mastskott och därmed ett avskilt förpiksutrymme.

En liten ändring kom 1973. Årsmodell fick fönster med aluminiumramar samt ett marginellt förändrat däck. Dessutom blev alla fall och tampar indragna i masten.

Under tidens gång har de olika årgångarna haft något varierande form på inredningen samt växlat mellan Proctor och Seldén som riggalternativ.

Tänk på att alla IF-båtar numera är ganska gamla och priserna därmed inte styrs så mycket av årgången.

Vad du själv kan göra är att renovera inredningen, byta rigg om du så önskar, byta skotbalk och skotarrangemang, byta fönster (till sådana med aluminiumramar) samt modifiera däckslayouten vad gäller beslag. Läs gärna i klassreglerna om vad som är tillåtet att ändra för att din IF-båt ska behålla sin klass (dvs. fortsätta att kunna kappsegla som en "bona fide" IF-båt).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
perrunhammar
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 jul 2009 18:42

Re: årsmodeller

Inlägg av perrunhammar »

Tack för svaret. Alltså tolkar jag det som att det inte finns några inre, strukturella eller osynliga, skillnader mellan de gamla (bortsett från pre-68) och de nya utan alla skillnader går att kompensera för själv. Jag vet att jag någon gång har hört något om skillnader i roderinfästningar, eller så, men minns inte detaljerna.

I så fall är det ju bara en prutfråga, om man vill köpa en 69:a till exempel och själv investera i nya rutramar etc. Går det att dra in fall etc. i masten på en pre-73:a utan att göra allt för stora försvagningar av maströret?

Jag ämnar köpa en båt för semestersegling, men tänker hålla den helt kosher vad gäller reglerna, bara utifall.

Per
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: årsmodeller

Inlägg av maja »

Du har rätt med det där med rodret. Före 1973 hade båtarna ingjutna tappar i rodret, därefter utanpåliggande maljor. Men många roder är redan utbytta mot nya (t.ex. mitt eget).

Det går bra att dra in fallen, men man ska undvika att göra nya fallutgångar i området under bommen och heller ej parallellt vid sidan om varandra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
perrunhammar
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 jul 2009 18:42

Re: årsmodeller

Inlägg av perrunhammar »

Är det bättre hållfasthet i de utanpåliggande roderbeslagen?

Om man inte ska göra hål för fallen under bommen, så innebär det ju att det blir ganska trassligt med två utgångar över bommen, med minst en halvmeter emellan. Den översta utgången hamnar ju då minst en meter över rufftaket och då känns det som om själva smidigheten med fall dragna i masten är borta. Är det rent av en dålig idé att dra om fallen i de gamla masterna?

Ibland ser man båtar, mest långseglare, som har bytt sina rutramar mot en lösning där hela skivor av, förmodar jag, lexan eller annat plastglas, ligger an mot ruffsidan från utsidan, skruvade genom själva glaset och tryckta i sikaflex. Det är förvisso inte lika snyggt som aluminiumramar, men verkar vara en billig och enkel lösning för att få mycket säkra fönster, (även om båten ser ut som om den har solglasögon på sig). Är det någon som vet om detta kan göras på en IF?

vänligen

per runhammar
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: årsmodeller

Inlägg av maja »

På gamla master finns det redan ett fallurtag (till storseglet) under bommen. Försegelfallets urtag sitter på motsatta sidan, ungefär 2 m över däck.

Men det var litet fel av mig i mitt förra inlägg. Enligt vad jag erfarit av andras rekommendationer bör det inte finnas några fallurtag i området mellan storbommens fäste och spinnakerbomfästet. Dessutom ska fallurtagen inte sitta vid sidan om varandra utan gärna vara separerade men någon halvmeter eller så.

Så i så fall kan du väl sätta ett fallurtag en bit ovanför spinnakerbomfästet och ett någonstans under bommen.

Själv har jag haft utanpåliggande spinnakerfall och lift sedan båten kom i min ägo 1983, och det har inte stört mig särskilt mycket.

Vad gäller rutorna har jag inte sett mer än en IF med "solglasögon". Jag vet inte hur bra eller dåligt det blir. I vilket fall som helst är det inte särskilt snyggt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: årsmodeller

Inlägg av s/y Nadine »

perrunhammar skrev:
Ibland ser man båtar, mest långseglare, som har bytt sina rutramar mot en lösning där hela skivor av, förmodar jag, lexan eller annat plastglas, ligger an mot ruffsidan från utsidan, skruvade genom själva glaset och tryckta i sikaflex. Det är förvisso inte lika snyggt som aluminiumramar, men verkar vara en billig och enkel lösning för att få mycket säkra fönster, (även om båten ser ut som om den har solglasögon på sig). Är det någon som vet om detta kan göras på en IF?

per runhammar
Jag har själv gjort så på min IF. Personligen tycker jag det är ganska snyggt och är övertygad, efter att ha renoverat flera IF:ar (och därmed demonterat rutorna), om att detta är den hållbaraste lösningen. Min totalkostnad för rutmontaget var ca 1000kr, vad nya aluminiumramar kostar vet jag inte exakt men det är betydliget mer, onödiga pengar enligt mig.
Mailar du mig så kan jag maila ett foto på montaget. Jag valde att göra mina i ett stycke av hållfasthetsskäl. När jag köpte rutorna fick jag för några tior med en rulle med självhäftande tätmassa i form av en tjock kletig tejp, det är enklare än att kladda med sikaflex.

Lycka till med köpet och framtida ombyggnader/renovering!
s/y Nadine (IF-E 367)
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: årsmodeller

Inlägg av s/y Nadine »

maja skrev: Vad gäller rutorna har jag inte sett mer än en IF med "solglasögon". Jag vet inte hur bra eller dåligt det blir. I vilket fall som helst är det inte särskilt snyggt.
Jag antar att jag ska känna mig träffad. :lol: Alla tycker ju olika, men jag har fått höra mycket positivt om båtens "sportigare" utseende. Det finns förmodligen en anledning till att så många fritidsbåtar har just denna typ av rutor från fabrik.
Jag har själv sett minst två andra IF:ar med liknande lösning. Det snyggaste må vara aluminiumramar, men gummilisterna med tvådelade rutor är väldigt fula enligt mig, men som sagt, alla tycker olika...
s/y Nadine (IF-E 367)
perrunhammar
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 jul 2009 18:42

Re: årsmodeller

Inlägg av perrunhammar »

Tack för all information, både om rutor och master. Det verkar när allt kommer omkring som att man inte ska stirra sig blind på årsmodell utan se till båtens totala skick, och räkna med att kunna uppdatera det man vill för egen maskin.

s/y Nadine, skicka hemskt gärna bilder till perrunhammar@gmail.com. Jag har för övrigt förjäves sökt på s/y Nadine utan att hitta någon information på nätet. Har ni någon blogg om renoveringen? Jag är av förklarliga skäl mycket intresserad av allt som rör långfärds- och oceanrustning av IF-båtar.

per
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: årsmodeller

Inlägg av maja »

s/y Nadine skrev: Jag antar att jag ska känna mig träffad. :lol: Alla tycker ju olika, men jag har fått höra mycket positivt om båtens "sportigare" utseende. Det finns förmodligen en anledning till att så många fritidsbåtar har just denna typ av rutor från fabrik.
..
Det är ett enkelt och billigt sätt att fixa sin rutrenovering. Själv skulle jag nog föredra separata fönster för en sådan lösning. Jag tror att det hela kan bli tätt och ändamålsenligt, även om det kanske kommer att se litet udda ut för dem som är ovana att en IF-båt kan ha sådana rutor.. 8) ....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: årsmodeller

Inlägg av s/y Nadine »

Nadines hemsida är nedlagd, det är därför den inte går att hitta. I övrigt har jag sänt ett PM till dig Per.
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: årsmodeller

Inlägg av Vallan »

perrunhammar skrev:...
Om man inte ska göra hål för fallen under bommen, så innebär det ju att det blir ganska trassligt med två utgångar över bommen, med minst en halvmeter emellan. Den översta utgången hamnar ju då minst en meter över rufftaket och då känns det som om själva smidigheten med fall dragna i masten är borta. Är det rent av en dålig idé att dra om fallen i de gamla masterna?...
Jag har fixat till både mast och bom och fällt in fall, uthal monterat beslag osv och tycker att det blev funktionellt, enkelt och snygt (http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... allan#p262), samt gjort om däcksdesign för enkel familjesegling och snabb kappsegling, förstagsfäste, skotskenor osv. På min från 1968. En bra sak med IFarna är att de oftast inte har massa "omordern" utrustning, Skicket är oftast i förhållande till den omvårdnad och användning båtarna varit utsatta för mer än årsmodell. Det som jag saknar mest på min gamla mot de nyare är att de nya har en extra spygatt långt bak. Till i vår kommer jag att såga ut en sådan även på¨min :lol:

Lycka till med ditt köp
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Skriv svar