Vad heter båten egentligen?

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

votiv
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 aug 2007 14:22

Vad heter båten egentligen?

Inlägg av votiv »

När man pratar med båtfolk i allmänhet och IF-folk i synnerhet så verkar det finnas två sätt att uttala "IF". En del säger "i-eff" och en del säger "iff". Vilket är det rätta?

/Uffe
/Uffe
Användarvisningsbild
IF_admin
Site Admin
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 aug 2006 20:51

Inlägg av IF_admin »

Båda.. 8)
admin
Forum administrator
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

IF är förkortning av "Internationell Folkbåt". Tvåbokstavsförkortningar brukar väl i allmänhet uttalas som bokstäverna de består av.

Men om det nu finns parallella uttalsformer, så är det ju det som gäller.

Personligen känner jag att [i-eff] är en båt (eller kanske en idrottsförening), [iff] är ett försäkringsbolag.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
votiv
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 aug 2007 14:22

Inlägg av votiv »

Ja, man säger väl inte "Fnn" om FN utan "Eff-en"...

/Uffe
/Uffe
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

votiv skrev:Ja, man säger väl inte "Fnn" om FN utan "Eff-en"...
Nä, men man säger "Saco" om SACO. Och "nato". Och "sas" även om de vill att man skall säga "ess a ess". Men tvåbokstavsförkortningar har jag svårt att komma på några som uttalas "ljudat" och inte med bokstavsnamnen.

Jag hittade ett avsnitt av "Språket" i P1, där förkortningar diskuterades - den käre Lars Gunnar A. hävdade att det finns skrivregler för förkortningar men inga generella uttalsregler.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Inlägg av olarosengren »

Läste en intervju med Tord Sundén. Jag tror det var ett gammalt nummer av Medvind. Han tyckte båtens namn skulle uttalas "I-Eff". Sedan om hans åsikt har att göra med vad som är god svenska eller inte kan ju diskuteras...
Användarvisningsbild
IF_admin
Site Admin
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 aug 2006 20:51

Inlägg av IF_admin »

IF-båt härstammar från "internationell Folkbåt", vilket båten inte fick heta som entypsklass av Svenska Seglarförbundet efter protest från Folkbåtsförbundet.

Så man ka beteckna det som en förkortning. Ibland uttalar man förkortnngar si och ibland så. Ett exempel från Lund är AF som uttalas "a" "f" och ett annat från näringslivet, AB, som uttalas "a""b".

Förkortningar som betyder något (även annat) brukar ofta läsas ut i ord, t.ex KASK som står för t.e.x Karlskrona Konståkningsklubb.
admin
Forum administrator
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

admin skrev:Ibland uttalar man förkortnngar si och ibland så.
Nja, jag försöker hävda att det bara finns ett sätt att uttala tvåbokstavsförkortningar - som bokstäverna de består av.

För längre förkortningar verkar det inte finnas några regler.

Eller vänta lite - akronymer menar jag. Alltså förkortningar som består av initialbokstäverna i de ingående orden.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
IF_admin
Site Admin
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 aug 2006 20:51

Inlägg av IF_admin »

Det kan nog vara som du skriver, men det finns säkert ett och annat undantag. Sedan är det ju så att språkbruk ofta skiljer sig från gällande språkregler. Det är ju så ett språk utvecklas... 8) ...ofta av barn och invandrare.. :?
admin
Forum administrator
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Fredrik IF-1011 skrev: Och "sas" även om de vill att man skall säga "ess a ess".
SAS kan jo bare uttales ess ei ess og bare bety Special Air Service !
Eller hur ? :wink:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Oberoende vad som gäller och vad koncernen anser har jag under hela mitt liv sagt att jag flög eller flyger med "sas". Och enligt vad som står på SAS hemsida står denna förkortning (fortvarande) för "Scandinavian Airlines".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

maja skrev:Oberoende vad som gäller och vad koncernen anser har jag under hela mitt liv sagt att jag flög eller flyger med "sas". Och enligt vad som står på SAS hemsida står denna förkortning (fortvarande) för "Scandinavian Airlines".
Jeg burde ha visst bedre enn å dra intern jargong inn på dette forum. Beklager ! :oops:

Tilbake til saken: I Norge sier man konsekvent "i-eff". Jeg har aldri hørt noe annet. ("Iff" vil gi assosiasjoner til et visst forsikringsselskap.)
Skriv svar