Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Fredrik Lundgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
Been thanked: 7 times

Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Jag kan varmt rekommendera att titta på Youtube klippen med båten Zingoalla. Det är nog det mest pedagogiska, enkla och lättsamma jag sett angående segling och hanteringen runt detta. Toppen.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, de olika klippen är sköna att titta på!

Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Fredrik Lundgren
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 sep 2020 08:29
Been thanked: 7 times

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Inlägg av Fredrik Lundgren »

Jag tror dom allra flesta IF båt ägare inte kappseglar eller tillbringar veckovis i båten utan använder den för kortare nöjessegling någon eller några dagar och då tycker jag Zingoallas Youtube klipp är alldeles utmärkta. Hellre komma ut på sjön, njuta av kravlös segling med förnuft och förmodligen lära sig av sina misstag. Jag tycker Zingoalla klippen är upplyftande enkla och stimulerande!
Senast redigerad av 1 johan swe-1870, redigerad totalt 16 gånger.
Anledning: De delar som svarar på ett numera borttaget inlägg har tagits bort.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Inlägg av maja »

Även den mest erfarna seglaren kan gå på grund och göra andra misstag. Men man ska ha respekt för sjön. Det är aldrig fel med kunskap. Då kanske man undviker misstagen innan de händer.
Senast redigerad av 1 johan swe-1870, redigerad totalt 16 gånger.
Anledning: De delar som svarar på ett numera borttaget inlägg har tagits bort.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Inlägg av IF 2719 »

Alla seglare går på grund någon gång. Har ni tittat på sjökortet runt Mariestad? Där finns rätt många grynnor. Zingoallas filmer är trevliga att titta på! Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Inlägg av johan swe-1870 »

Zingoallas videoklipp är mycket välkomna! De är ett trevligt sätt att dela med sig av IF-seglarens olika vedermödor, tankar och erfarenheter. Fortsätt så och dela gärna i forumet, Zingoalla med flera!

Vad gäller grundstötning kan jag berätta att sådana kan inträffa trots genomgångna navigationskurser och många års segling i IF. Speciellt när man är trött efter en lång dag på sjön, är det lätt hänt att misstag görs. Jag kan själv räkna samman 10 st grundstötningar under 30 år, alltså ett snitt på 1 grundstötning vart tredje år, eller 0,33 st/år.

Strax utanför min egen hamn går IF-båtar på grund på vraket Johannes L, oavsett skepparens utbildning eller erfarenhet, trots att vraket är tydligt utmärkt i verklighet och samtliga kända sjökort.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Inlägg av Andreas89 »

Det finns en video där grundstötningen avhandlas och Zingoalla var då 100 meter från grundets markering på kartan. Sjöfartsverket ändrade kartdatan efter incidenten då det uppenbart var fel när man jämförde med flygfoto. Så jag vet inte om brist på erfarenhet var problemet just i detta fall.

Två tummar upp till Zingoalla från mig med, det är inte så många som visar upp det rent seglingstekniska nybörjarperspektivet på Youtube och jag tror det är mycket potentiellt nytt blod till seglingen som där sitter och nyfiket tittar.
Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Ja det stämmer faktiskt, sjöfartsverket har ritat om sjökortet vid den platsen där vi gick på grund efter att jag rapporterat incidenten. Enrio har i skrivande stund inte uppdaterat, men på Sjöfartsverkets egna kartjänst är det grunda området är utökat. Titta strax öster om Röret sydväst om Skeberga norr om Mariestad.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Inlägg av maja »

En av de vanligaste misstagen som oerfarna båtförare gör är att man litar för mycket på sjökortet. Man kanske inte känner till att sjökorten nästan alltid visar litet fel, att det över huvud taget inte har blivit sjömätt innanför tremeterskurvan (det mörkblåa på ett skärgårdskort) och att sjömätningen kan vara mer än 100 år gammal och därmed utförd med primitiva metoder, vilket även betyder att tremeterskurvans sträckning blir osäker. Man kanske inte heller tänker på en eventuell vattenreglering, vilket t.ex. kan ställa till det i t.ex. Vänern. Så om man inte har lokalkännedom, ska man inte färdas innanför eller i närheten av tremeterskurvan över huvud taget och akta sig för att gena genom grundflak som kanske har stråk där det kan verka litet djupare.

Uppgifterna i de elektroniska sjökorten köps in av respektive sjökortstillverkare (förutom Hydrographica som har rätt att utför egna sjömätningar). De digitala sjökorten uppdateras därför med viss fördröjning ift. Sjöfartsverkets egna produkter.

Nya grund upptäcks ständigt och Sjöfartsverket är tacksamma att får veta om sådant. Man är faktiskt, som skeppare,enligt de internationella sjövägsreglerna, skyldig att rapportera fel i sjökortet. Vad Sjöfartsverket brukar göra i första hand i sådana fall är att granska flygfoton som finns över de flesta kustområden och att korrigera i enlighet vad man kan se på fotot.

Med sina endast kanske 1,25-1,30 meters djupgående fullastad inbjuder IF-båten till turer där ingen annan vågar sig. Konstruktionen av köl och botten gör också att det inte heller blir några allvarliga skador. om man råkar gå på en sten. En av mina f.d. gastar brukar bl.a. benämna en viss sorts grund som "späckhuggargrund". Jag frågade vad han menade med det, och han sa att det är ett grund som en späckhuggare går på, men inte en IF.... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar