Nya videoklipp på medlemssidan

Medlemsfrågor och information från förbundet.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Nya videoklipp på medlemssidan

Inlägg av maja »

Till förbundets medlemmar finns nu en julklapp i form av några nya videoklipp på den lösenordsskyddade medlemssidan.

Det kan kanske vara av intresse att från ovan se hur en IF-båts segel och rigg arbetar i friska vind- och sjöförhållanden. För den tekniskt intresserade finns både förstagssagg och spalt att studera... :idea:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

Aah precis vad jag behövde se, lite härliga seglingsfilmer efter höstens slit med att bygga ett båthus behöver man påminnas lite om den roliga delen med båt också :D Mera sånt.

/Marcus
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Inlägg av Sälö Knapp »

Lyfter på hatten för intressanta kameravinklar. Nyfiken undrar jag vad det är det för kameror som använts och hur har de fästs?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Kameran är en digital videokamera av hyfsad kvalitet, som inköptes av SSIF för 2 år sedan i syfte att filma IF-båtsegling på bl.a. ett sådant här sätt.

Filmning från aktern utförs med kameran fastsatt i en lång stång som monteras till motorfästet med vanliga skruvtvingar.

Filmining från spridarhöjd utförs med kameran monterad till spridaren med ett fäste som normalt används till bildskärmar i diverse mobila applikationer.

Filmning från masttoppen utförs med kameran fastsatt med spånnband. Se bilden http://hem.bredband.net/marek/rullfock/ ... sttopp.jpg . Där går det att skymta kameran vid masttoppen bakom maströret (i linje med blocket för spinnakerfallet).

De övriga beslag du kan se på bilden är förstags- respektive försegelfallsvirvel som tillhör rullfocksarrangemanget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Martin
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 sep 2006 10:15

Inlägg av Martin »

Väldigt roligt! Filmen borde läggas ut så alla kan se den. Det är bra marknadsföring av IF-båten och dess seglare som tar lite nya grepp. Sprid den så mykcte det bara går!

Hur har bilden blivit så stadig? Gick det att flytta kameran mellan olika positioner under gång?

Beskriv gärna exakt hur det gick till. Det vore kul att få se fler sådana här inspelningar,
Sälö Knapp
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 aug 2006 11:17

Instämmer med föregående

Inlägg av Sälö Knapp »

Jag håller med Martin. Sprid filmen så mycket det går. Medlemssidan kan vara förbehållen tekniska tips och liknande tycker jag.

Ligger den allmänt tillgänglig så kan man länka till den från andra forum så att trafiken hit förhoppningsvis kanske ökar.

Risken för att någon skulle lämna förbundet för att mer blir tillgängligt för icke medlemmar är nog väldigt liten jämfört med möjligheten som ligger i att öka intresset för IF-båten utanför kretsen med de redan troende.
Per SWE-2059
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 aug 2006 19:29
Ort: Lund

Inlägg av Per SWE-2059 »

Kul att filmen uppskattas!

I Medvind #2-2005 finns det en bild och en kort beskrivning av kameran och dess syfte. Kameran flyttas inte under gång utan startas precis innan vi kastar loss och filmar sedan konstant i ca 1,5 timme.

I kameran finns det funktioner som ganska effektivt tar bort skakningar. För att fästa kameran har vi använt oss av diverse olika monteringslösningar bestående av träbitar, plattjärn, skruvtvingar, avsågade vindsurfingbommar, spännband mm samt ett ledat fäste (101) från R-A-M (http://www.r-a-m.nu/) för att enkelt kunna rikta in kameran.

Det största bekymret har nog varit oskärpa på grund av vattendroppar framför linsen, det har varit en ganska regnig höst och vinter här i Skåne :( .

Jag håller med om att filmen borde vara tillgänglig även för icke medlemmar.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Eftersom upphovsmannen Per SWE-2059 önskar att filmen publiceras öppet, gör jag det här www.ifboat.com/segling/segling_061216_s2.wmv

Publicering på ett mer lämpligt ställe och sätt kommer senare när vi blivit färdiga med arbetet med att modifiera hemsidan.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 8 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
David SWE 2295
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 dec 2006 18:45
Ort: Stockholm

Inlägg av David SWE 2295 »

Mycket rolig film att se! Top gunmusiken gör ju (nästan) allt ännu bättre.
Om mina gastar läser detta: se filmen, lär och förbered er för träning till våren!
Håkan IF 2685 MosesII
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 aug 2006 23:48
Ort: Stockholm

Top Gun musiken

Inlägg av Håkan IF 2685 MosesII »

Hej på er!

Superskön film, man längtar.....


/Håkan
IF 2685 Moses II

ps.Marek...firman går bra så nu kommer jag tillbaka:-)
Hur betalar man lättast?
hälsar...
Håkan
Skriv svar