Sheet-to-tiller-system?

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

S-420
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 sep 2006 11:13

Sheet-to-tiller-system?

Inlägg av S-420 »

Tjena jag undrar om det är någon som vet hur man gör för att få båten självstyrande med hjälp av skotet... och hur bra det fungerar.

Det hade varit skönt att slippa handstyra under alla översegligar som är planerade till sommaren :D (bl.a. till Anholt och Skagen)

//Jensa s-420
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Så här har jag gjort ibland:

Bild

Det fungerar hyfsat. Det hade varit roligt att höra om andras erfarenheter av enkel självstyrning.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Thorbjørn, DEN 312
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 mar 2007 23:01

Inlägg av Thorbjørn, DEN 312 »

Jeg ved godt at det er en billig, enkel løsning der efterspørges, men jeg vil blot nævne at en af de dimser jeg har været rigtig glad for på min gamle spidsgatter (dansk koster-type) er min selvstyrer fra Navico. Jeg mener den kostede 3.500 DKK i sin tid, men jeg har nu aldrig fortrudt købet, og slet ikke da vi engang krydsede et vindstille kattegat for motor.
Jeg monterer nok snart beslag på IFéren så den også kan bruges der :)
Suzanne
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 mar 2007 14:19
Ort: Boat in Oslo fjord:Sande

Inlägg av Suzanne »

Jeg er også veldig glad i autopilot. Ulempen er selvfølgelig et visst strømforbruk.
På IFen har jeg hatt vindror, men det var hjemmekonstruert og ga mer problemer enn det løste.
På IFen har jeg ellers god erfaring med å surre roret. Enkle arrangement med en line i rorkulten og clam cleat på hver side fungerer, men de store båtutstyrsbutikkene (som Hjertmans) har flere mer lettvinte løsninger.
S-420
Inlägg: 9
Blev medlem: 18 sep 2006 11:13

Inlägg av S-420 »

Johan dítt system ser väldigt enkelt ut :) det ska jag prova i sommar, var har du fäst blocket någonstans? vilka bogar fungerar det på?

/Jens
Skriv svar