Installera septitank

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

leivik
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jan 2015 15:08

Installera septitank

Inlägg av leivik »

En aktuell fråga för många i dessa tider är ju installation av septitank och däckstömning. Det skulle vara intressant att höra om det finns någon som gjort det på sin båt och vilka erfarenheter man har, tex beträffande placering, installation, dragningar, märken och olika lösningar. Tack på förhand.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera septitank

Inlägg av maja »

De flesta toaletter som installerats i IF-båtar har nog plockats bort igen. Under min tid som IF-seglare sedan 1983 har jag inte sett en enda toalett. Däremot har jag sett rester av sådana i styrbordsgarderoben, där de ju installerades.

Under årens lopp har det väl bara varit några få som diskuterat toalett- och septitankfrågor på detta forum, men det var längesedan sist. En av dessa hade användarnamnet "Håkan" så vitt jag vill minnas. Han ägde en IF-E. Och så vitt jag minns hade han en rostfri 20-literstank installerad inne i garderobsutrymmet, alldeles under däcket. Jag vill minnas att han gjorde en egen design så att den skulle passa exakt.

En fast monterad toalett tar mycket plats från de redan sparsamma utrymmena i en IF-båt. Enligt min mening duger en toahink med lock bra, även för damer. Till damer finns för övrigt att köpa en liten potta med lock på bl.a. apoteket (det statliga) som är anpassat för att kunna stå upp och kissa. Den heter Pimpinette och finns att läsa om här: http://www.pipinette.com/Pages/se/iden.html

Som en kompromiss kan man överväga en kemtoa, som både är mycket billigare och som inte tar så mycket plats i anspråk. Det finns beskrivningar i gamla Medvind: http://www.ifboat.com/index.php?q=tidningen-medvind om hur man kan installera en sådan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Janken
Inlägg: 30
Blev medlem: 06 mar 2013 13:53
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Installera septitank

Inlägg av Janken »

För några år sedan när jag skulle köpa min IF så tittade jag på några med spoltoa och septitank.
Den vanligaste lösningen jag såg var en tank under skarndäck i samma utrymme som toan. Bb garderob. Lösningen är allt annat än idealisk enligt mig eftersom utrymmet redan är trångt. En annan lösning var en lös husvagnstank i stuven under förpiken. Dock tycker jag att det är ett jättebra stuvutrymme för saker jag sällan använder.
Själv har jag stormfocken, supstuga, reservankare och två stora fendrar där.
Jag tycker portapottin är en idealisk lösning
Den är en ganska sinnrik konstruktion.
Utrymmet runt toaskålen är vattentank och utrymmet under densamma är svartvattentank.
Jag köpte båten medelst en lågpristoa.... Typ Biltema/jula och upptäckte några problem.
-Materialet! Den är byggd av... Typ... Hinkplast fast tjockare vilket gör att den är lite matt i ytan. Minsta avvikelse i konsistens på det som hamnar i skålen medför ett problem att spola ner detsamma.
-Spolkapaciteten! Man spolar den med en liten veckad plastbälg. Det är i stort sett omöjligt att få ett bra flöde i spolningen.
-Djupet på toaskålen! Ett problem som min dotter påpekade efter att ha besökt toan under kryss i 1,5 m vågor ute på Bottenhavet. Trots att hon öppnar en liten glipa ner till tanken för att få flöde ner i svartvattentanken så skvimper det i den grunda och runda skålen. Inte så trevligt. Hon valde hinken resten av den resan.

Nu har jag dock införskaffat en ny och dyrare kemtoa som jag tror på. Det är Dometics lilla modell http://www.hjertmans.se/article/kemtoa-dometic-972
Den tror jag på stenhårt. Dels är toaskålen väldigt blank i ytan. Hela konstruktionen är i i hårdplast. Skålen är djup ock har branta kanter och spolningen sker genom tryckspolning.
Dessutom är den jätteliten i formatet trots att kapaciteten är densamma som min gamla toa.
Tömningen är försedd med rör så att man slipper skvätt. Dessutom finns ett vattenlås som ska hindra svartvatten att komma in i tömningsröret under gång. Det ska göra att man slipper problemet med papper och annat som kan fastna i röret.
Jag tror stenhårt på den här muggen.q
Janken- En lagom tjock man i sina bästa år! SWE 2163 i Sundsvall.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installera septitank

Inlägg av maja »

Hur har du monterat kemtoan?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar