Popularisera IF-klassen mm

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Popularisera IF-klassen mm

Inlägg av IF1158 »

Jag stod igår onsdag på båtmässan i IF-montern och försökte popularisera klassen.
I montern bredvid stod Neptunkryssarklubben.

Vi kunde båda konstatera följande:
1. De enda som besökte våra montrar var antingen de som redan har IF eller de som haft IF. :shock:
2. Inga yngre eller andra som var inne på att köpa IF eller för den skull Neptunkryssare.

Hur ska man popularisera klassen?
Jag fick en idé om att man kanske skulle försöka samordna aktiviteter i de olika IF-klubbarna med andra klassförbund med båtar som har LYS av samma tal som IF, t.ex. H-båt, Neptunkryssare etc.
Ordna gemensamma race trots att båtarna har lite olika prestanda, men en kort fleetracebana är inte båtens prestanda det som är mest avgörande utan snarare hur snabb man är med segel etc och hur man använder taktiken.

Andra saker man borde kunna göra för att få med ungdomar och då dem att bli intresserade av IF som första båt är att inleda samarbeten med båtklubbarnas jollesektioner och bjuda med ungdomar att få testa spaka eller gasta IF.

Jag sitter och funderar var tusan alla IF har tagit vägen, såvitt jag vet tror jag inte så många har skrotats bort, då är frågan, var finns de??? :shock:
Har alla sålts utomlands, ligger på land eller vad?

Kanske förbundet borde hjälpa till med ännu mer tips hur man "kittar" sin båt för race.
Om man tittar på 606-förbundet så finns det väldigt fina beskrivningar hur man kan bygga om en "ur-606:a" till modern tävlingstandard, förslag på konfiguration för både 2 och 3 mans besättning. Listor på lämpliga beslag etc.

Det finns så många duktiga seglare i förbundet som har "kittat" sina båtar och fått de enormt lättanvända för kappsegling.
Om man kunde sammanställa dessa idéer i någon publikation/pdf som sen kan avändas enskilt eller i studiecirkelform.

Tänk om varje IF-klubb kunde få fem nya båtar att börja kappsegla under 2009, då kanske man kan räkna med att det blir ännu fler som kommer 2010 etc. Ringarna på vattnet.

Det finns ju många båtar i Stockholmsområdet som borde gå att få aktiva.
Stockholms Sjövärnskårs båtförening har t.ex. 9 st IF-båtar på Märsgarn, hur mycket används dem utöver sommarskolan? Var tar de ungdomarna vägen som lärt sig segla IF på Märsgarn, vill inte de fortsätta med den roliga båten IF på egen hand?
Man kanske kan ordna samarbete med Stockholms SVK och anordna IF-läger på Märsgarn där man kan ta med nya att få prova på att segla IF.

Någon annan som har kloka idéer?
Fredrik Ringblom
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Popularisera IF-klassen mm

Inlägg av s/y Nadine »

Jag kanske enligt vissa är ute på hal is, men en stor anledning till att jag inte kappseglar (utöver att jag äger en IF-E som aktivt diskrimineras av förbundet, ja Marek!)
är att det besvärligt med alla regler kring klassning och kappsegling även för vanliga IF:ar.
Nu menar jag inte att klassning ska upphöra, men testa att arrangera "öppna" tävlingar även för de som har icke klassade båtar eller båtar med olikheter såsom ombyggda IF:ar, IF-E och Marieholm 26, kanske även Folkbåt.
På så sätt får personer som inte själva har en klassad kappseglingsbåt testa att kappsegla och genom att intresset väcks, kanske dessa båtägare väljer att byta båt eller klassa in sin båt. Dessa tävlingar kunde vara av lite mer "lek och lär"-karaktär än de vanliga kappseglingarna.

Jag tror också att om båten ska överleva måste klassreglerna luckras upp något för att båten ska kunna utvecklas och leva vidare långt in i 2000-talet. Jag vet att denna uppfattning inte delas av vissa medlemmar, men jag tror inte att moderna seglare vill ha en omodern båt.
Liksom att både Folkbåtsförbundet och Neptunkryssarförbundet släppt in plastbåtar bland de ursprungliga träbåtarna, måste även IF-båten utvecklas. Risken är naturligtvis att gamla "omoderna" båtar blir chanslösa i tävling och därmed värdelösa, men då får väl någon form av handikappsystem eller skilda race införas när det problemet uppkommer.

Ett annat sätt att locka unga till klassen är någon slags utlåningssystem från förbundets sida. Det kräver naturligtvis att förbundet endera har pengar eller kan ta banklån/söka bidrag ur fonder.
Tanken är att förbundet har båtar som unga seglare kan låna och därefter med någon form av avbetalningssystem köpa. Det är ganska riskfritt, eftersom båten hela tiden under avbetalningen ägs av förbundet och försäkras av förbundet.
Båtar i skapligt skick går att finna idag för 40000kr. En liten summa för ett stort förbund, men en stor summa för en student. För att detta ska fungera måste förbundet naturligtvis ha många båtar, men låneverksamheten kan långsamt byggas upp med fler och fler båtar.
s/y Nadine (IF-E 367)
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Popularisera IF-klassen mm

Inlägg av FredrikH »

Rent allmänt tror inte jag att någon protesterar om du ställer upp i en kappsegling med en IF-båt utan mätbrev. Den enda kappsegling där arrangörerna är noga med detta är såvitt jag vet SM. Jag tror inte att någon blir nekad att ställa upp på en klubbsegling bara för att båten saknar mätbrev eller råkar vara utrustad med rullfock. Dessutom brukar inte dessa båtar utgöra något hot mot segern, de som vinner brukar i allmänhet vara väl intrimmade och inmätta båtar.

Nej, jag tror att man kan locka medlemmar till klassförbundet genom att visa IF-båtens mervärde som semesterbåt, dagseglare, "partybåt" osv. Ta med dina kompisar en helg, segla mycket och ha trevligt ombord. Om folk förstår hur roligt man kan ha på en IF-båt, hur lätt den är att sköta om och hur billig den är att äga kommer det nog snart att bli flera som ger sig in i klassen. Många av dessa kommer nog så småningom att leta sig ut på kappseglingsbanan och då gäller det ju bara att ta hand om dem väl så att de stannar.
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Popularisera IF-klassen mm

Inlägg av IF1158 »

Fanta, jag gillar hur du tänker.
Man måste inte bara ha båten som en asketisk tävlingsmaskin, den är utmärkt för semester, cruising, partaj (dock blir det lite trångt och blött i sittbrunn om man är många men det gå alltid stänga ventilerna :lol: ) etc.
Och att det går att kappsegla med samma båt, men då får man slänga ut allt semester och partyrelaterat.

Framförallt så är den billig att "kitta" till om man har en äldre båt med gammal utr.

Hur går vi vidare?
Fredrik Ringblom
Skriv svar