Klassning av IF-E

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Klassning av IF-E

Inlägg av s/y Nadine »

Visste inte det.
Var ett tag sedan jag läste klassreglerna. Måste denna konstruktion vara gjord i orginal, eller skulle en senare byggd båt kunna byggas om på detta sätt.
Hur ser klassreglerna på det?

Varför får inte IF-E klassas in?
De är betydligt vanligare än det andra utförandet och de är också orginalbåtar som började byggas redan tidigt.
Det känns för mig lite orättvist. I synnerhet som vanliga IF:ar knappast kan känna sig hotade av IF-E under kappsegling, då dessa har ett sämre roder, en propeller som bromsar upp och en reducerad barlast till fördel för en högt placerad motor.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konstruktion IF

Inlägg av maja »

s/y Nadine skrev:Varför får inte IF-E klassas in?
De är betydligt vanligare än det andra utförandet och de är också orginalbåtar som började byggas redan tidigt.
Det känns för mig lite orättvist. I synnerhet som vanliga IF:ar knappast kan känna sig hotade av IF-E under kappsegling, då dessa har ett sämre roder, en propeller som bromsar upp och en reducerad barlast till fördel för en högt placerad motor.
IF-E är en annan båttyp. Den är som standard utrustad med inombordare och tvåbladig fast proppeller, vilket innebär att fartegenskaperna radikalt försämras. Dessutom sägs det att, för åtminstone en del årsmodeller, gjutjärnsballasten i kölen i området under sittbrunnen är borttagen för att kompensera en del för den ökade vikten i akterskeppet.

Så det är inte särskilt "fair" att kappsegla "scratch" med en IF-E mot andra vanliga IF-båtar

En IF-E kan konverteras tillbaka till en vanlig IF, om t.ex. inombordaren har pajat och plockats ur. Man ska i så fall ta bort alla detaljer, fästen, bäddar och förstärkningar som har med motor, generator och backslag att göra samt plasta igen hålet för propelleraxeln och urtaget i rodret. Dessutom ska båten fribordsmätas och kontrollvägas för att man ska kunna beräkna mängden kompensationsballast.

IF-E är en standarbåttyp i LYS (som heter SRS från och med imorgon). Båttypen har respittalet 0,99 jämfört med IF-båtens 1,02. Dplacementet for iF-E har uppskattats vara 150 kg högre än för IF-båten, dvs. 2300 kg.

Om det skulle väckas intresse för saken hos ett större antal IF-E-ägare, skulle förbundet kunna skriva klassregler för båttypen. Samma sak gäller för Marieholm 26-an.

Notera här att egenhändigt gjorda installationer av inombordsmotorer i en vanlig IF inte innebär att båten blir konverterad till en IF-E. Det ska vara en iF-E från Marieholmsvarvet. Men motor, backslag etc. får bytas till likvärdiga om de pajat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konstruktion IF

Inlägg av maja »

s/y Nadine skrev:Visste inte det.
Var ett tag sedan jag läste klassreglerna. Måste denna konstruktion vara gjord i orginal, eller skulle en senare byggd båt kunna byggas om på detta sätt.
Hur ser klassreglerna på det?
Detta gäller bara båtar i originalsckick, dvs. båtar från 1967. Sättet kallas "grandfathering". För övrigt ser jag ingen vits med att modifiera en nyare IF-båt till en 1967-modell. Båten blir ju inte bättre, snarare tvärtom, eftersom mastskottet ju har en rejärlt uppstyvande effekt.

Idén med en entypsklass är att båtarna ska vara lika. De ska vara i ett grundutförande, från vilket man tillåter vissa, oftast mindre förändringar som inte har med fartpotentilaen att göra. Vad som är tillåtet att ändra står i klassreglerna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Konstruktion IF

Inlägg av s/y Nadine »

maja skrev: IF-E är en annan båttyp. Den är som standard utrustad med inombordare och tvåbladig fast proppeller, vilket innebär att fartegenskaperna radikalt försämras. Dessutom sägs det att, för åtminstone en del årsmodeller, gjutjärnsballasten i kölen i området under sittbrunnen är borttagen för att kompensera en del för den ökade vikten i akterskeppet.

Så det är inte särskilt "fair" att kappsegla "scratch" med en IF-E mot andra vanliga IF-båtar.
Att påstå att IF-E är en annan båttyp tycker jag är fel. Det är som att säga att en Saab 9.5 2.0 är en annan biltyp en Saab 9.5 2.0T.
Det är ju samma bil men med mindre justeringar på motorsidan bara

Samma sak med en IF-E. Skillnaderna är obefintliga i skrovet, sånär som på att det är gjort ett uttag i akterstäven för propellern.
Att barlasten är mindre stämmer. Kölen är kapad direkt vid kölsvinet, men det är enbart en nackdel ur kappseglingssynpunkt. Eftersom båten då får högre tyngdpunkt.
Naturligtvis kan man börja prata om Marieholm 26 och säga att den har större likheter med IF-E, men Marieholm 26 skiljer sig både i mått på skrovet och överbyggnaden. Dessutom har den en helt annan sittbrunnsplacering och motorn är inte heller den samma som i IF-E.

Jag är inte så oerhört intresserad av kappsegling, men visst känner man sig lite "mobbad", när man inte ens får delta i kappseglingarna, eftersom de först och främst är en möjlighet att träffa andra IF-seglare.
Jag kan inte se någon logik alls i detta. Om en IF-E ägare själv väljer att tävla på sämre villkor än övriga tävlande, så ska väl inte förbundet lägga sig i det? Det är ju någon form av överbeskydd. Varför inte försöka få så stor uppslutning som möjligt i tävlingarna och samla alla IF-varianter istället? Kanske till och med M26.

IF-E borde ha samma möjligheter att få bli inklassad, då det är en orginalbåt!
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konstruktion IF

Inlägg av maja »

En Saab standardbil kör rally i en klass för sig. De specialbyggda rallybilarna, vad de än heter, tävlar i en annan klass...

Förbundet har sett till att IF-E har fått en specifikation och möjligjort för den att vara en standardbåt i LYS. Bl.a. har detta gett som resultat att LYS-talet har blivit mera fördelaktigt.

IF-E och Marieholm 26 kan delta i respitkappseglingar (LYS, SRS, DH, ICR, ORC etc.) på någotsånär rimliga villkor. I scratch mot en standard IF-båt har de ingen chans at hävda sig.

I entypsegling är det meningen att de deltagande båtarna kunna ha lika stor chans att vinna. Det ska bara vara besättningens skicklighet i att trimma och segla båten som ska vara avgörande.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Konstruktion IF

Inlägg av s/y Nadine »

Fast tävlingen i sig kan ju vara ett skäl att delta även om man kommer sist.
För övrigt i extremfall är det faktiskt besättningen som avgör om båten har en chans eller ej, då spelar kanske inte alltid båtarnas egenskaper den avgörande betydelsen utan förmågan att hantera båten. Detta har jag sett flera gånger när klassiska 6:or med orginalutrustning spöat klassiska 6:or som moderniserats och extrautrustats för hundratusentals kronor. Samma gäller när 70-talsbåtar spöar moderna kappseglingsbåtar.
Är det något i klassreglerna som hindrar dig att hänga ett drivankare efter båten och fylla båten med tung extrautrustning under kappsegling?

Att delta i en LYS-tävling är inte samma sak som att delta i en tävling som arrangeras av förbundet.
Med det resonemanget borde isånnafall IF-E-båtar ha kraftigt sänkt medlemsavgift eftersom de inte är tillåtna att delta i förbundets kärnverksamhet som medlemar med IF-E-båtar är med och subventionerar.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konstruktion IF

Inlägg av maja »

En 6-a är en konstruktionsklass, där alla båtar får vara olika inom vissa gränser. Det är i principe en typ av respit, men där alla båtar ska "mäta" lika mpnga "meter". Det är t.ex. att jämföra med LYs-kappsegling där man kappseglar mot andra båtar som har samma LYS-tal eller att jämföra med de gamla "ton"-klasserna där alla båtar i en klass ska "mäta" lika många "fot".

För båtar i en konstruktionsklass gäller, att de ofta kan ha ganska stor skillnad i prestanda vid olika väderförhållanden. En 6-a för lättvind ska t.e.x ha kort vattenlinje och mycket segel och en 6-a för hårdvind ska ha tvärtom. I allmänhet brukar båtarna i en sådan klass få något slags lagom all-round- design, eftersom man inte kan bygga om båten inför varje kappsegling eller enskild delsegling i en regatta.

Att med en gammal 70-talsbåt som t.ex. en IF kunna spöa moderna båtar betyder väl bara att antingen respiten är fördelaktig för IF-båten eller att besättnngen på IF-båten är skickligare. Inget konstigt, alltså. För entypsbåtar i allmänhet gäller för övrigt att de hävdar sig bättre i respitseglingar av den enkla anledningen att de är bättre dokumenterade och därför att de bästa seglarna föredrar att kappsegla i entypsbåtar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Konstruktion IF

Inlägg av s/y Nadine »

maja skrev: Att med en gammal 70-talsbåt som t.ex. en IF kunna spöa moderna båtar betyder väl bara att antingen respiten är fördelaktig för IF-båten eller att besättnngen på IF-båten är skickligare. Inget konstigt, alltså.
Detta bekräftar alltså bara att även en IF-E skulle kunna vinna över andra IF:ar, om bara besättningen är tillräckligt bra. Det kanske är extremt ovanligt, men inte omöjligt.

IF-E skiljer inte mycket från vanliga IF:en, så varför detta kompakta motstånd till att släppa in dessa i kappseglingen.
IF-E båtarna är alltför få för att kunna bilda en egen klass och få ihop deltagare till kappsegling och de hör ju hemma bland IF-båtarna.
Dessutom skulle detta locka utlänska seglare att delta i kappsegling med IF, eftersom många utomlands har Export-versionen.

Jag kan bara inte förstå motståndet. Klassförbundet borde väl vara intresserade av maximalt många betalande och engagerade medlemmar med orginalbåtar!?

Sedan besvaras inte heller min fråga i varför medlemmar ska vara med och betala för en kappseglingsverksamhet som de inte är välkomna att delta i :!: .

För övrigt tror jag vi kommit rätt långt ifrån ursprungsämnet som "redneck" började på. :P
s/y Nadine (IF-E 367)
redneck
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 feb 2009 00:14

Re: Konstruktion IF

Inlägg av redneck »

ok vänner! Ang. mastskottet på tidigare Ifar då...kan man själv bygga ett eget kanske & stärka upp henne? Tycker de senare( i vissa fall) är betydligt dyrare än de tidigare, av den anl. endast då??? inget annt som rent konstruk. är "mindre" bra? & nä är inte intresserad av kappsegling! Följer däremot Volvo ocen (el. vad det nuförtiden heter?) Fair winds...
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konstruktion IF

Inlägg av maja »

redneck skrev:Ang. mastskottet på tidigare Ifar då...kan man själv bygga ett eget kanske & stärka upp henne?
När man vill ge sig ut på de stora oceanerna, är det väl ändå bäst att skaffa sig en båt med mastskott. Det är ju bara de första 27 båtarna (av modell 1967) som saknar detta och förluckan.

Äldre båtar är mera sällsynta, bl.a. bara av den anledningen att antalet producerade var mindre. De första fem åren, från 1967 till 1972, producerades det ju bara knappt 1100 båtar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Konstruktion IF

Inlägg av maja »

s/y Nadine skrev:Sedan besvaras inte heller min fråga i varför medlemmar ska vara med och betala för en kappseglingsverksamhet som de inte är välkomna att delta i
IF-båtförbundet är ett klassförbund anslutet till Svenska Seglarförbundet. Det är en ideell förening. Det senare innebär att föreningen är öppen för vem som helst som vill stödja föreningens syfte med sin medlemsavgift eller även med idellt arbete i föreningen.

Som medlammarna kan se i förbundets budget, kostar den löpande verksamheten som är knuten till endast kappsegling inte något nämnvärt. Den enda utgiften av betydelse är e-brevsutskicket av inbjudan till SM vilket går på cirka 3-4 tusen kronor.

Den absolut största kostnaden är utgivningen av Medvind, som ju vänder sig till alla medlemmar. Hemsidan sköts av idéella krafter och Crystone sponsrar oss med gratis webbplats.

Om IF-båtförbundet inte hade funnits, hade det inte heller funnits någon Medvind och sannolikt ej heller någon hemsida. Jag tror att de flesta av IF-båtseglarna skulle beklagat en sådan situation.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Konstruktion IF

Inlägg av s/y Nadine »

Jag ifrågasätter inte alls förbundets existens utan bara det faktum att inte alla orginal-båtar släpps in i tävlandet.
Jag kan fortfarande inte förstå det. Det är samma båttyp och orginalutrustad.
Är det månne så att de etablerade seglarna är rädda för något....? :P
Nog om det som så många andra saker kring båtarna, så har vi olika uppfattning om vad som är rättvist.


Till den andra saken. Jag har haft en Magnifik Midget, en båt som jag bortsett från storleken, tycker bättre om än IF:en.
Midgeten hade inget mastskott utan istället en mastbalk med maststötta.
Det kan vara ett bra sätt om man vill förstärka något utan att bygga ett nytt skott i de gamla båtarna.
Bara att sätta dit ett aluminiumrör av tillräcklig storlek. Föredelen är att man får en rymligare båt när den inte avgränsas av massor av skott, garderober m.m.
Det kanske inte går att klassa med maststötta men men..
På 70:talet var det tydligen någon som tyckte att man skulle ha kavajer upphängda på galgar i garderober i en båt. Själv gillar jag öppen planlösning och att packa i sjösäck.
Det finns nog många olika åsikter om den saken.
s/y Nadine (IF-E 367)
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Konstruktion IF

Inlägg av FredrikH »

Skulle man inte kunna förvara sin paddel ståendes fastklämd mellan durken och mastbalken? :idea:
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Klassning av IF-E

Inlägg av johan swe-1870 »

Denna tråd har delats från tråden Konstruktion IF och fått ett annat ämne, då diskussionen om Konstruktion delvis har bytt inriktning.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Klassning av IF-E

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag fortsätter i denna tråd.

Jag uppfattar det inte som att IF-båtförbundet "aktivt diskriminerar" IF-E eller M-26. Förbundet följer bara de regler som finns.

Regler för entyps bankappsegling är något som Svenska och internationella seglarförbund har diskuterat, utvecklat och beslutat tillsammans. Seglare har i alla tider diskuterat olika regler och till slut enats om de system vi har idag.

Vid mästerskapsseglingar som SM, NM, DM eller Distriktsmästerskap seglas entyp efter klassregel.

Det finns regler för hur båtar av olika slag kan tävla mot varandra, t ex SRS eller andra handikappsystem. Seglingar efter LYS/SRS bedrívs nog i de flesta klubbar runt om i landet. Ofta är det så att med tillräckligt många entypsbåtar får de bilda en egen klass.
Ibland provas också scratch-tävlingar där jag förstår att olika båtar seglar mot varandra utan hänsyn till olikheter. Jag vet inte hur det fungerar i praktiken.

Finns det intresse för att ta fram entypsregler för IF-E eller M-26 går det att göra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar