Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av IF1158 »

Jag ledsnade kraftfullt på att göra om skarv titt som tätt.
I år blev det epoxi Six-10 och resultatet blev helt perfekt, stenhårt, och vattentätt och slätt.
http://www.hjertmans.se/produkter/batva ... tron-190ml
Mycket lättjobbat då det epoxin är i en tub typ Sikaflex och blandas vid appliceringen.
Sen målade jag över epoxin med 2-komp färg samma som jag målade däck och sittbrunn med.
Hoppas epoxin håller åtminstone till 2059...
Bifogar en bild man ser inte så jättebra, men skarven är osynlig :lol:
Bilagor
IMG_1838liten.jpg
IMG_1838liten.jpg (191.27 KiB) Visad 15148 gånger
Fredrik Ringblom
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av IF 1085 »

Ser att min skarv börjar släppa. Lim Simson verkar vara ett bra val. Antar att jag behöver vänta med att sätta skarven tills det varit torrt ute en period för att inte stänga inne fukt. Min fråga är kan det regna in vatten i båten via en otät skrov/däck-skarv?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av maja »

Du kan nog använda vilket marintätningsmedel som helst. Själv har jag använt det enklast möjliga, dvs. silikongummi.

Vattnet kommer oftast in via spalten mellan däck och skrov och rinner sedan ner i båten via skruvarna som håller genuaskenan på sargkanten.Det kan nog även komma uppifrån och via skruvarna,

Om det inte kommer in något vatten, behöver du egentligen inte göra något för stunden. Jag själv har en skarv där tätningen har släppt på ganska små områden, men det läcker inget, så jag har bara lappat där det har lossnat helt och låter resten vara.

Om du upplever att det fortsätter att läcka trots att du har tätat spalten, kanske du ska överväga att skruva loss genuaskenorna och täta i skruvhålen och under hela skenorna. Det kan vara litet pilligt, för skruvarna är små och muttrarna kan vara svåra att nå.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har haft både silikon och sikaflex, men har tröttnat. Silikon blev fult och mögligt efter några år och var väldigt svårt att få bort. Sikaflex var snyggare, men torkade och började smula sig efter ett antal år.

Nu har jag istället satt Simson MSR. Den har suttit i tre år nu och ser fortfarande fin ut och känns ok. Jag vet inte hur länge den fungerar, men så här långt är den bra.

Som Maja skriver är nog största läckaget genom att vatten rinner i däck-skrov-skarven och sedan tar sig in vid de 24 skruvarna till genuaskenan på var sida. Så se över dem också och täta efter bästa förmåga!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF 1085
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 okt 2013 20:21

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av IF 1085 »

Tackar för tipsen! Lika bra att förebygga läckage med en ny skarv då.
Hälsningar Lennart
IF-2332
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 dec 2018 19:21
Has thanked: 1 time

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av IF-2332 »

Har fått lära mig att den enda UV-beständiga sikaflexen heter 295. Den får man inte beställa som privatperson men man kan kanske få tag på den på ett varv som gör plastarbeten.
SE2193
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 okt 2019 15:01
Been thanked: 1 time

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av SE2193 »

På min förra båt kölade jag av och tätade om skarven mellan köl och skrov med NM Epoxyspackel 705. Funkade mycket bra. Elastiskt och beständigt på samma gång. Tänkte göra samma sak med däck-skrovskarven på min If.

https://epoxibutiken.se/produkt/nm-spackel-elastic-705/
tomm
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 mar 2019 17:56
Been thanked: 1 time

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av tomm »

Hej,
Tack för fina tips i tråden! Vi kommer att lägga ny tätning inför nästa säsong.

Tätar ni även insidan av listen? Tanken slog mig då jag upptäckte att det har uppstått sprickor på vissa ställen. Har bifogat en bild här.

Tom
IMG_6646.jpg
IMG_6646.jpg (115.87 KiB) Visad 11259 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Inlägg av maja »

Det finns ingen skarv på insidan av fotlisten. Så där finns inget att täta. De små spänningssprickorna i gelcoaten får man nog leva med. Större blåsor eller hål kan lagas med gelcoat.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar