Sökningen fann 133 träffar

av Andreas89
11 okt 2020 23:09
Kategori: Roder
Tråd: Vatten i rodret, hjälp!!!
Svar: 20
Visningar: 32155

Re: Vatten i rodret, hjälp!!!

Nu har jag plockat upp båten för första gången och tänkte höra med er ifall man ska förutsätta att man har vatten i rodret? Jag och brorsan lyfte av rodret idag. Såg inget befintligt dräneringshål. Fick ingen förnimmelse om vatten inuti när vi skiftade runt det lite grann och kände efter och lyssnad...
av Andreas89
11 okt 2020 11:36
Kategori: Allmänt
Tråd: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare
Svar: 8
Visningar: 18678

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Det finns en video där grundstötningen avhandlas och Zingoalla var då 100 meter från grundets markering på kartan. Sjöfartsverket ändrade kartdatan efter incidenten då det uppenbart var fel när man jämförde med flygfoto. Så jag vet inte om brist på erfarenhet var problemet just i detta fall. Två tum...
av Andreas89
02 sep 2020 10:35
Kategori: Rigg
Tråd: Hur avgöra max ansättning akterstag?
Svar: 2
Visningar: 6632

Re: Hur avgöra max ansättning akterstag?

Tack för utförligt svar maja, då är jag med på att det är en balansgång och inte finns något absolut värde att sikta på. Att jag antog det beror på att det ofta refereras till absoluta värden (typ 9 eller 10) på trimskalan i medvind, då tänkte jag att det kanske finns en allmänt vedertagen metod för...
av Andreas89
01 sep 2020 10:23
Kategori: Rigg
Tråd: Hur avgöra max ansättning akterstag?
Svar: 2
Visningar: 6632

Hur avgöra max ansättning akterstag?

Har sökt på forumet utan att finna ett konkret svar så kör frågan här. Jag har bara åtta gånger utväxling på akterstaget och har hittills bara dragit det så pass hårt som man åstadkommer med ena handen sittandes vid rodret utan större akrobatik och det är nog inte mycket. Visst är masttoppen då tydl...
av Andreas89
30 aug 2020 10:47
Kategori: Skrov
Tråd: Förlucka - tätningslist
Svar: 32
Visningar: 37606

Re: Förlucka - tätningslist

På tal om limning och extra händer, hur svårt har det varit att hålla listen på plats medan man limmar för er som bytt? Jag ryckte min gamla list som var dålig men har sedan skjutit på limningen av den nya ganska länge (båten har klarat stänk och regn ändå). Anledningen är att när jag försöker "...
av Andreas89
28 aug 2020 22:46
Kategori: Beslag
Tråd: Tips på råttor till storskotsvagnen?
Svar: 5
Visningar: 10963

Re: Tips på råttor till storskotsvagnen?

Tack för feedback!

Då kör jag på de mindre råttorna.

Vad är det för fästelement som gäller när man skruvar i sittbrunnens kant?
av Andreas89
28 aug 2020 11:16
Kategori: Beslag
Tråd: Tips på råttor till storskotsvagnen?
Svar: 5
Visningar: 10963

Tips på råttor till storskotsvagnen?

På min båt fixeras storskotsvagnens position med clam cleats vertikalt monterade i sittbrunnens sarg. Jag gillar dem inte alls, tampen faller ur titt som tätt när det är slack i systemet och någon gast kommer åt endera ände av tampen. Det känns onödigt att behöva lägga energi på att undra ifall vagn...
av Andreas89
19 jul 2020 09:17
Kategori: Rigg
Tråd: Hållare av Bom
Svar: 3
Visningar: 6686

Re: Hållare av Bom

"Hamndirk" kallas den och den är bara ett smidigt sätt att lyfta bommen ur vägen när du ligger i hamn.

När du ska hissa storen lossar du först hamndirken. Då ligger bommen ner i båten men storseglet lyfter bommen på egen hand när det hissats.
av Andreas89
01 jul 2020 10:25
Kategori: Rigg
Tråd: Byte av storfall
Svar: 33
Visningar: 35612

Re: Byte av storfall

Ja det är vid avlastare på trimbrädan som fallet som ska bytas ut har raserat. Samt viss tendens till nötning från trissorna i mastens topp och fot. När jag köper nytt tänkte jag köpa några extra meter så att man utöver att vända i halvlek också kan kapa fallet några cm i änden varannan säsong eller...
av Andreas89
30 jun 2020 14:10
Kategori: Rigg
Tråd: Byte av storfall
Svar: 33
Visningar: 35612

Re: Byte av storfall

maja skrev: 30 jun 2020 12:08Även om det blir en slant vid köptillfället, blir avskrivningstiden lång, kanske 40-45 år för bra grejor.
Är det så pass lång livslängd på grejerna med god omvårdnad så är det inte så mkt att orda om, det får bli Admiralen. Tack för feedback!
av Andreas89
30 jun 2020 10:08
Kategori: Rigg
Tråd: Byte av storfall
Svar: 33
Visningar: 35612

Re: Byte av storfall

Fyller på här istället för att starta ny tråd. Storfallet är dåligt på min nyinköpta IF (höljet sitter halvbra i kärnan på sina ställen) så jag tänkte byta. Jag har sökt och uppfattat att exempelvis Admiral 7000 är ett omtyckt fall men möjligheten finns att köpa Liros Dynamic Plus 8mm med lite tunna...
av Andreas89
23 jun 2020 19:56
Kategori: Rigg
Tråd: Fråga om rörelse i spridare (Proctor rigg anno 1973)
Svar: 3
Visningar: 8019

Re: Fråga om rörelse i spridare (Proctor rigg anno 1973)

Stort tack för snabbt svar Johan.
av Andreas89
23 jun 2020 19:08
Kategori: Rigg
Tråd: Fråga om rörelse i spridare (Proctor rigg anno 1973)
Svar: 3
Visningar: 8019

Fråga om rörelse i spridare (Proctor rigg anno 1973)

Hej! Här kommer en fundering från ny seglare och IF-ägare. Om jag tar tag i mina toppvant och vibbar dem har jag en del rörelse i spridarna. Spridaren skruvar sig runt den yttersta bulten i fästet mellan två ytterlägen. Den lilla rörelsemån som finns i fästet ger rätt stort utslag ute i nocken. Det ...